tot Jeruzalem

Sjalom allemaal,

Eindelijk heb ik mijn eindbestemming bereikt wel na een moeizame tocht van Telaviv tot Jeruzalem. De eerste 50 km waren redelijk vlak maar de laatste 25 km zijn bijna constant bergop. En de temperatuur was wel erg hoog, ik ben onderweg wel ongeveer drie keer dood gegaan maar toch uiteindelijkhet beoogde hostel bereikt. Maar ik had gisteren niet de puf meer om het laatste stukje naar de klaagmuur te volbrengen, dat heb ik dus vanmorgen gedaan in alle rust. De klaagmuur (de westelijke muur) is geheel afgezet en je mag er met de fiets niet door. Dus de fiets onder het oog van de bewaking gelaten en te voet door de beveiliging poorten gegaan. Op het moment dat ik recht voor de muur sta krijg je toch een overweldigend gevoel , zo van 'dat heb je toch maar weer geflikt.' Een overwinning op jezelf en een afronding van een prachtige tocht wel uiteraard met ups en downs.

Jeruzalem is op verschillende heuvels gebouwd zo ook het oude gedeelte waar de meeste bezienswaardigheden liggen. Naast de klaagmuur is er ook de straat waar volgens de overlevering Jezus met het kruis gelopen heeft om uiteindelijk gekruisigd te worden. Deze kruisweg eindigt in de heilige grafkerk die staat op de plekwaar de kruisiging heeft plaats gevonden en waar zijngraf zich zou bevinden. Ook de moslims hebben Jeruzalem als heilige stad met de Al Aqsamoskee als heiligdom. Deze moskee is gebouwd in de 7de eeuw en heeft als kenmerk een grote rotskoepel die naast de moskee staat.Dit alles is omringd met een doolhof aan straatjes waar zich alleen maar winkeltjes bevinden, veelal souvenirs. Het geheel is erg toeristisch en commercieel wat het minder aantrekkelijk maakt . Gisteren tijdens de tocht heb ik toch wel genoten van de omgeving. Op het vlakke worden, op grote schaal , de akkers beteeld met allerlei gewassen. Ik heb mais , druiven, augurken , komkommers, pompoenen en nog verschillende gewassen die ik niet kende, gezien. Ook staan er veel (olijf) bomen tussen de akkers en alles is even groen. Het irrigatie systeem is hier heel goed maar dat is algemeen bekend. Heel langzaam vanuit Tel aviv gaat het landschap over van vlak naar heuvelachtig en uiteindelijk bergachtig. Het leek op een gegeven ogenblik of ze elke weg over elke heuvel gelegd hebben die ze konden vinden. De laatste 25 km heb ik meer geduwd dan gefietst. Maar wel prachtige vergezichten en zo helder , je kon zo ver weg kijken. Hier heb ik wel van genoten al moet ik zeggen , de laatst 7 km niet meer.

finish

Zo deze trip kan ik ook weer bijschrijven. Zonder kleerscheuren van Nederland naar Israel gefietst. Het liefst had ik via Syrie gefietst maar ik ben niet levensmoe daarom heb ik de veilige weg gekozen via Cyprus. Om even terug te komen op een paar vragen het volgende: Dit alles heb ik gedaan op een Gazelle trekking fiets wel met een 48 spaaks achterwiel, omdat ik voorheen nogal last had van veel spaakbreuk.(normaal wiel is 36 sp) Mijn uitrusting bestaat uit kookspullen (potjes-pannetjes-branders enz), slaapspullen (tent - slaapmatje-slaapzak enz) en uiteraard wat kleren, wat gereedschap en reserveonderdelen. En voor de eerste keer heb ik een labtopje mee genomen om makkelijk te kunnen communiceren. Naast mijn eigen gewicht woog de rest ongeveer 45 kg, wat ik dus extra de bergen over moest zien te krijgen. Er zijn wel momenten dat je erdoor zit maar die zijn deze ronde heel weinig voor gevallen. Ik heb er heel veel plezier aan beleeft maar de tijd dat je weg bent van je familie is toch wel lang. En doordat je in veel landen komt waar bijna niemand de engelse taal machtig is, heb je ook geen of weinig contact met de locale mensen. Je wilt zo graag met de mensen praten maar dat zit er gewoon niet in. Ik heb toch wel vele mensen ontmoet waar ik een leuk contact mee gehad heb en ik heb ontzettend veel gezien. Ik hoop dat een ieder een beetje door de schrijffouten heengekeken heeften een beetje heeft genoten van mijn verslagen en mijn foto`s .Nu nog even de toerist uithangen in Israel en dan weervrij en blijterug naar huis en haard. Bedankt voor de support gegeven via de weblog, die ik overigens met veel plezier bijgehouden heb.

Eigenlijk is mijn verhaal nu ten einde maar zal nog wel foto`s (heb nog veel fotoruimte over)op de weblog blijven zetten met uiteraard een beschrijving erbij zodat de liefhebbers ons toch een beetje kunnen blijven volgen. groetjes van Hans uit het mooie en warme Jeruzalem.

Reacties

Reacties

Cor en Helma

Hoi Hans
Proficiat met het bereiken van je doel.
We hebben genoten van je verhalen en fotos.
Het is geweldig wat je gepresteerd hebt zo in je eentje.
Gelukkig is alles ook goed verlopen en nu nog lekker genieten van je vakantie samen met Willemien.
We wensen jullie samen een hele fijne tijd in Israel
en groetjes uit Hoenderloo,ons vakantieadres.

Melina & Maarten

Hoi Hans, Gefeliciteerd met het bereiken van Jeruzalem! Heel knappe prestatie! Veel plezier nog daar, geniet ervan en zeker ook van het weer samenzijn met Willemien!

Theo en Ine

Goed gedaan jochie!! We zijn blij dat je zonder kleerscheuren Jeruzalem hebt bereikt. Proficiat! Nu nog samen genieten van een welverdiende vakantie.
Groetjes van Theo en Ine

Piet en Gerry

Van harte gefeliciteerd Hans , geweldig , wat een prestatie en nou maar lekker genieten samen met Willemien van dat prachtige land.

Hans en Willemien tot ziens in Nederland Doei !!!!!

Groetjes De Vennekus

Henri en Tiny

Hallo Hans,
gelukkig, het doel bereikt, wat een afstand zeg, maar petje af voor jou, van harte gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep.
verder wensen wij jullie nog een fijne vakantie samen, geniet ervan en kom gezond weer thuis.
groetjes vanuit Heesch

Marc, Wendy, Sophie en Juline

Ha die Pa (Opa).
Wij zijn kei trots op jou dat je je doel hebt bereikt! We hebben je reis met veel plezier gevolgd alhoewel we je wel hebben gemist hier! De kindjes vinden het fijn om je op de computer te zien maar willen je ook wel weer helemaal zien en knuffelen! Ik hoop dat je positief terugkijkt op deze prestatie en geweldige ervaring en dat je het samen met ons mam op gepaste manier af kunt sluiten. Geniet ervan samen!
Liefs van ons uit Uden

bram

goed gedaan hans en nog een fijne vakantie in israel.
groetjes bram.

Luc en Magda

Hoi Hans,
Het lijkt erop of je de kruisweg nu zelf afgelegd hebt in Jeruzalem! Fantastische prestatie!! Gefeliciteerd!!
Geniet nu maar lekker met jullie tweetjes van een welverdiende vakantie en tot gauw!!
Luc en Magda

Martine en Jean

Gefeliciteerd, wat een prestatie.
Hans voor jou neem ik mijn petje af.
Nu weet ik even niet wat zeggen.
Een prachtige prestatie.
Geniet samen met Willemien de laatste dagen van het mooie Jeruzalem.
Tot in Veghel maatje.

Martine en Jean

Theo & Thea

Hoi Hans. Diep respect voor de prestatie die je toch maar even neergezet hebt en Willemien natuurlijk ook niet te vergeten. We hopen dat jullie op jullie volgende avontuur (op de tandem heb ik begrepen) weer bereid zijn om je avonturen te delen want we hebben er van genoten maar helaas komt aan alles een eind. Geniet er samen maar lekker van en we spreken elkaar wel na de vakantie. Groetjes Theo, Thea, Roel en Bram.

Michael

Hey Hans,
do remember me? we've met at abraham hostel on your first day in jerusalem ;)

just found time to (try) read your travel story and of course watch the photos - its a lot of inspiration there ;)

so hope you enjoy your time in israel!

best regards

michael

Jan en Trudie

hoi Hans, ik lees de laatste verhalen van jou nu pas op 8 juli(je bent inmiddels alweer terug) en ik schaam me er een beetje voor omdat het net is of het me niet intereseerd maar niets is minder waar, ik vind het prachtig wat je gedaan hebt en moet een diepe buiging voor je maken omdat ik weet dat ik er zelf nog niet aan denk om zoiets te ondernemen(maar dat weet jij ook wel). ik heb de foto's nog niet bekeken maar door je verhalen zou ik er bijna ook aan beginnen, op z'n minst toch aan die eerste 25 km. haha. Keigoed dat je dit weer volbracht hebt, weer iets om op terug te kijken.

Gefeliciteerd met deze gewldige prestatie.

groetjes vanaf het bewolkte Oventje van
Jan en Trudie.

Paul Bongers

Chapeau! Wat SU-PER-VET dat je dit gedaan hebt.

En over je blog in een woord: bundelen!

Hopelijk tot snel en liebe Grüsse aus Berlin!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!