tot Nicosia (Cyprus)

Hoi allemaal,

Om precies 12 uur vertrok de Ferry naar Girne (cyprus) Maar wat ben ik ziek geweest. Het waaide stevig dus de golven waren ook stevig alleen ik niet meer. Ik denk dat ik net zo wit gezien heb als een pas gewassen laken en mijn shirt was kletsnat terwijl ik onder een airco zat. Ik dacht dat ik goed tegen zeeziekte kon maar dus niet. De bediening van het schip kwam regelmatig vragen of het nog ging , ik gaf bijna licht af zo wit keek ik. En lang nadat ik de Ferry verlaten had bleven mijn knieen nog knikken.(eten had ik savonds pas zin in.) Om 15 uur liep de Ferry binnen in Girne (kyrenia, een stadje aan de noordkust van Cyprus in het Turkse gedeelte. Heel toeristisch allemaal , je hebt hetzelfde als aan de griekse ( Larnaca - Limassol en Paphos) kant alleen hier is het veel goedkoper. Girne ligt net voor een grote bergketen en heeft uiteraard een heel oude historie. Je kunt hier ongeveer alle Egyptisch, griekse en romeinse overheersers op los laten want ze zijn er allemaal geweest en hebben allen hun sporen achter gelaten. Op zich wel een gezellig stadje maar niet zo groot dus je hebt het vlug gezien allemaal. Na een goed nachtrust vertrokken naar Nicosia (Lefkosia). Vanuit Girne moet je een flinke bergrug over maar als je eenmaal boven bent daalt het bijna tot Nicosia. Vorig jaar zijn ons Willemien en Ik hier nog geweest als toeristen dus ik heb hier enige bekendheid. Nicosia is de hoofdstadvan Cyprus met ongeveer 310000 inw. Het is een verdeelde stad, half turks en half grieks. Vanaf 1974 is het noordelijk deel geheel turks gebied door een invasie van turkije. Vanaf 1983 heeft turkscyprus zich zelfstandig verklaart maar er is geen land (buiten turkije) dat turkscyprus erkend. De grens in Nicosia wordt met een dagvisum opengesteld voor toeristenom van zuid naar noord te gaan. Hier wordt ook druk gebruik van gemaakt. Nicosia heeft een oud centrum wat in zuid (grieks)dooreen oude stadsmuurwordt afgeschermden de turkscypriotische grens loopt ongeveer door het midden van de stad. Verder heeft Nicosia weinig te bieden , een druk en gezellig centrum met vele restaurants, winkeltjes, hotels en cafe`s. Ik zit nu in Grieks cyprus wat onder de eurozone valt. Het is hier ook een stuk duurder dan aan de noord kant. Dus ik heb turkije achter me gelaten. Turkije is mij heel veel mee gevallen en Ik heb daar ook een mooie tijd gehad, maar dat ik van het thee drinken af ben vind ik niet erg. Maar hierover heb ik al vaker verteld dus nu gaan we weer verder. Groetjes uit het warme Nicosia, Hans

Reacties

Reacties

Mart Hurkens

Hans ik hoorde van Wiljan dat je in Cyprus bent aangeland.
Kom daar zondag aan op vakantie dan mis ik je net.
Succes met je verdere tocht.

Theo & Thea

He die Hans, je moet een fietser ook niet op een boot zetten want dan raakt hij van slag na zoveel dagen trappen. Of lag het aan die die lekkere koude rakkers daags er voor (haha). Probeer ondanks deze tegenslag nog even vol te houden want de eindstreep is in zicht en dan blijven de mooie dingen hangen en de rest is bijzaak. Gr Theo en Thea.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!