in Budapest

Hallo allemaal,

Vandaag de toerist uitgehangen in Budapest. Met een rotgang door budapest om toch in 1 dag zoveel mogelijk te zien. En dat er veel te zien is dat spreekt voor zich. Om het maar in de woorden van onze Wim te zeggen , Het is hier èèn groot openlucht muzeum. Net als in Wenen hol je van het ene monument naar het andere en overal kijk je je ogen uit. Eerst ben ik naar hetBurchtkwartier (kasteel)geweest dat boven op een berg ligt vlak aan de donau. Het is een enorm complex dat zijn oorsprong in de 13 eeuw heeft. Om en nabij het kasteel zijn diverse monumenten ter ere van bijnaalle helden uit de geschiedenis van Hongarije. Vervolgens ben ik naar het parlementsgebouw gegaan. Dit functioneert nog steeds , van hieruit wordt het land bestuurd. Vervolgens naar het Hongaars staatsopera gebouw dat stamt uit het jaar 1884. De synagoge ligt een stukje verder en stamt ook uit eind 19de eeuw. Daarna ben ik de Andrassy-straat in gewandeld. Hieronder bevindt zich de oudste metro uit europa die nog steeds functioneel is. Aan het eind van de Andrassy-straat ligt het Heldenplein met daarop een prachtig monument (het millennium-monument opgericht ter ere van 1000 jaar hongaars bestaan.) Achter dit plein ligt een groot stadspark met daarin diverse bezienswaardigheden zoals een kasteel, diverse fonteinen, visvijvers en vooral uitstraling van rust. Terug via de Andrassy-straat , die met 2 rijbanen en 4 wandelpaden elk weer afgescheiden door bomen, een genot is om te bewandelen. Dan naar de Basiliek. Ook dit gebouw stamt uit eind 19de eeuw. Een prachtige kerk die opnieuw een ontzettende rijkdom huisvest. Hier hebben ze een bijzonder relikwie namelijk de rechterhand van de stichter van Hongarije, Saint Stephen. Verder zijn er nog zoveel bezienswaardigheden waar ik langs gelopen ben en ook de winkelstraten met diverse restaurantjes waar het heel gezellig was . Zeker vandaag want de temperaturen rijzen de pan uit. Vandaag 28 graden en het wordt volgens de voorspellingen nog warmer. Kortom Budapest was een schitterende plaats om een rustdag te houden en ookal ben ik moe van het wandelen, het was zeker de moeite waard.

groetjes uit Budapest van Hans

Fam. v Summeren

Hoi Hans.
Hoe is het ermee, ik heb je verhalen zojuist gelezen en ik begrijp dat het nu heel goed met je gaat. Zoals je je verhalen omschrijft moet het allemaal wel heel mooi zijn, het lijkt soms wel een beetje op een film. We zullen je verhalen met veel plezier blijven lezen. Veel succes toegewenst met de verdere reis en tot horens.
Groetjes Peter en Rieky