tot Kutahya

Hoi allemaal,

Gelijk al uit Bursa de bergen in. Wat zijn ze mooi , links en rechts van mij lag zelfs nog sneeuw op de toppen. Jammer dat het zo zwaar bewolkt was , erg ver weg kijken kon je niet. Ik zit nu midden in de bergen en overal zie je stroompjes met kleine watervalletjes, veel vogels en prachtige panorama`s,gewoon schitterend om te zien. Er zaten flinke klimmen tussen , lang en meer dan 10 % dus moet ik bij regelmaat van de fiets om te duwen. Maar ook hier geldt , 'what goes up has to come down'. Er was niet zo veel verkeer als gisteren maar dat kan ook aan de zondag gelegen hebben. Smiddags in een restaurantje stopte ik om wat te eten , wordt ik door 5 obers geholpen. Deze lieten de rest van de mensen even alleen, want ik was in hun ogen veel interessanter. Ook de thee werd weer ingezet en daarbij kreeg ik een paar zoete happen van een honing raat. 'doping' werd mij uitgelegd. Er wordt onderweg veel getoeterd en gezwaaid. Enkele vrachtwagen chauffeurs scheppen er genoegen in om te toeteren als ze vlak bij zijn waarbij ik vaak zo schrik dat ik een stuk uit het zadel spring. Gisteren heb ik in Bozuyuk geslapen. Als je het plaatsje inrijd dan staat bij de plaatsnaam altijd de hoeveelheid inwoners. Hier dacht ik een kleiner plaatsje aan te treffen heeft het 65.000 inw. Ook Kutahya is een grote stad met 220.000 inw. Hier hebben ze een bijzondere industrie die al uit de oudheid stamt, nl porselein. Het stikt van de fabriekjes, opslagplaatsen en winkeltjes. Heel veel van de gebouwen hebben dan ook wel een plek aan of bij het huis waar porselein verwerkt is. Kutahya is een heel oude stad van ver voor onze jaartelling. Links en rechts staan nog wat oude gebouwen en een paarzeer oude moskee`s. Het centrum is een gezellige autovrije wandelzone met vele theehuisjes, enkele bars , vele eetgelegenheden en de rest is winkel. En druk, of dat er niemand hoeft te werken. Vooral de theehuizen zitten vaak vol (met alleen mannen). Als je dan langs komt dan gaan alle koppen met je mee. (ik vind dat wel leuk om te zien) . Aanspraak heb ik nauwelijks,is wel jammer want het maakt je toch wel eenzaam. De route gaat over een 4 baanse weg met vluchtstroken en gescheiden door vangrail, dus bij ons een autoweg. IK mag hier overal vrij rondfietsen, ben wel de enige want veel turken op een fiets zie je niet laat staan in de bergen. In de dalen wordt het land wel beteeld , ik dacht met zonnebloemen en veel bieten (gewas is nog klein) daarnaast staan er ook diverse fruitbomen. De hoogte van deze stad ligt op bijna 1000 mtr boven zeeniveau als mijn hoogtemeter goed is. Het weer is de laatste dagen slechter geweest , wat regen en een stuk kouder. Komt mij eigenlijk wel goed uit, kan mijn lichaam herstellen van de zonverbrandingen. Maar de voorspellingen zijn, warmte. dus ik verblijf in een stad omgeven door bergen, kan geen woord wisselen met iemand en toch geniet ik van de natuur, de omgeving, de bezigheden van mens en dier en natuurlijk van de mensen zelf. Het doet mij deugt dat de verhalen over mijn fietsreisgoed gelezen worden. Ikhad eerlijk gezegd niet verwacht dat nog steeds menseninloggen opdeze weblog.En dan die reactie`sdie geven mij het gevoel alsof ik dit niet alleen voor mijzelf doe, dus mensenbedankt tot zover.Groetjes van Hans uit Turkije

Reacties

Reacties

Oom Giel

Dag Hans, we genieten nog steeds van je verhalen. Heb ik vroeger op school de kindertjes geleerd, waar ze de zee van Marmora konden vinden; in Turkije, ver weg. Schijnt ze, als ik zo meeleef met je verhalen, vlak om de hoek te liggen. We leven ons helemaal in; het is net of we bij jou achter op de bagagedrager zitten en alles van dichtbij meemaken. Tevens kunnen we onze aardrijkskundige kennis lekker opfrissen. Houd de moed erin; goede reis en tot dan. Groeten.

Henri en Tiny

Hans we houden het nu bij en kijken iedere dag of je weer iets hebt geschreven, ik vind het prachtig, het is net of we met jou mee fietsen, we fietsen wel maar niet zo ver als jij hoor, en ook niet zo hoog, eigenlijk is hier de fietsbrug richting Berghem het zwaarst ha ha.
Heel veel geluk nog onderweg en tot ziens hé
Henri en Tiny

Joke

voor wie doe je het , vanaf vandaag een fan erbij !!!
prachtige verhalen ..

André Langens

Dag Hans,
Zoals ik ook van jou begrijp uit je belevenissen maak ik op dat de gewone man, vrouw uit de straat wellevende mensen zijn, die geïntereseerd zijn in je onderneming. Open en gastvrij. Goed dit om te lezen omdat we vaak denken, vaak ook in de media als zodanig weggezet, in onze westerse wereld dat dit geenszins het geval is. Het lijkt me zo uit je verhalen op te maken hoe minder bedeelt hoe gastvrijer. Vraagje: hoe ziet je uitrusting eruit, welke fiets, benodigdheden enz. Moet indrukwekkend zijn met wat je allemaal met je meetorst op je reis. Succes.

Betsie (Rigom graag gedaan)

Hoi Hans,
Ik geniet nog steeds van jouw verhalen en mooie foto's.
Prachtige natuur en mooie gebouwen. Vooral Turkije is herkenbaar tot nu toe. (we waren ook ooit in Istanbul).
Ik ben heel benieuwd naar de rest van het land.
Succes met de verdere reis, en ik wens je een behouden aankomst in Israel.
groetjes

José uit Heesch

Hoi Hans,

Ik log steeds met heel veel plezier in op jouw weblog, en ben heel benieuwd naar jouw belevenissen onderweg. Jaloers op wat je allemaal ziet en beleefd, maar ook met veel bewondering voor je durf en je doorzettingsvermogen.
In gedachten reizen we met je mee.
Heel veel succes nog, en pas goed op jezelf.

groet

Piet en Gerry

Hallo Hans , wat een prachtige verhalen en foto's ,precies hoe de mensen reageren ,of je er bij bent , we hoorde van Willemien dat je goed op schema ligt , we genieten van je verhalen.
Hou zo vol ,we blijven je volgen .

groeten uit Langenboom

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!