tot istanbul

Hoi Allemaal,

Tot een 50 km voor Istanbul was het goed te fietsen. Goede brede wegen en betrekkelijk weinig verkeer. Maar hoe dichter bij Istanbul hoe drukker het werd. De wegen zijn hier ook op berekend. Het ging van 4 baans naar 6 en uiteindelijk in istanbul was het 12 baans. Af en toe kwamen ze wel dicht langs maar niet echt gevaarlijk. Alleen de minibusjes die het lokale vervoer verzorgen komen vlak langs je heen. Die zijn dat gewend om tussen al die karren end, door te rijden . Het was een heksenketel zoveel verkeer en als iets niet naar hun zin gaat dan op de claxon. Dus het is een getoeter van jewelste. Als het fietsgedeelte te klein wordt ga ik verder op de weg rijden zodat ze moeten remmen. Dit geeft nog meer getoeter maar ze blijven wel netjes achter me,dus veiliger. Maar toch uiteindelijk in redelijke gezondheid in Istanbul aangekomen. En vandaag een rustdag genomen om Istanbul beter te bekijken. Wat is dat een mooie stad. Het is een cultuur die heel westers aandoet maar dan met een vleugje aziatisch. De rivier of eigenlijk meer een zeestraat (de Bosforus), die de zwarte zee met de marmara zee vebindt en, tegelijkertijd is dit de scheiding tussen Europa en Azie. Op de Bosforus is het zo druk met plezierjachten, vrachtschepen , ferrie`s en nog ettelijke kleine bootjes dat je je afvraagt hoe alles goed kan gaan. Zo is het in het verkeer ook, heel hectisch. Maar wonder boven wonder geen noemenswaardige problemen. In het europese gedeelte van de stad liggen bijna alle historiche gebouwen. Om er een paar te noemen: het paleis stamt uit 14 78 en werdt bewoond door de sultans van het Ottomaanse rijk. Elke sultan liet er wel een stuk aanbouwen zodat het nu een gigantisch complex is. En alles is van marmer ofmet mozaiek betegeld ook alle muren en plafonds. De rondgang door het paleis geeft een beeld hoe een sultan met zijn gevolg geleeft hheft. Niet echt om jaroers op te worden alleen als je in de haremkamers komt dan krijg je toch een vleugje jaloezie mee. En dan de schatkamers , wat daar allemaal ligt is onvoorstelbaar, zoveel gouden voorwerpen, emmers vol diamanten en smaragden en dan de sieraden van de vrouwen , de een nog groter dan de ander en allemaal vol met diamanten. Buiten het paleis staat de grootste en oudste moskee (de Aya Sofia moskee). Stamt uit de zesde eeuw en in de bijgebouwen zijn de sultans en hun familie`s begraven. Hier mocht ik niet in vanwege restaùratie`s. Dan de blauwe moskee (1610), dit is echt wel de mooiste van allemaal. Het wordt de blauwe moskee genoemd omdatdeze van binnen hoofdzakelijk metblauwe mozaiek betegeldis.bijzonder is ook dat de moskee 6 minaretten heeft als enige moskee in Turkije. Naast de Blauwe moskee ligt het Hippodroom, een renbaan uit 330 na christus. Op de hypodrome staan nog 3 grote zuilen. één ervan is de egyptische obelisk die dateert uit de 15 de eeuw voor christus en heeft al die tijd alle aardbevigen overleeft.Dan staat eraan de aziatische kant van istanbul nog een prachtige toren (galatatoren)uit 1350 AD, die als wachtoren is gebouwd. Daar kun je in om over heel de streek te kijkenmaar daar heb ik maar vanaf gezien. Ik heb ook nog een poos door de grote Bazaar gewandeld. deze is zo groot dat je er bijna in kunt verdwalen.Het meeste is overdekt en er wordt van alles aangeboden, echt schitterend om hier een poos in te vertoeven.Dit is in vogel vlucht een beetje van wat ik gezien heb. Maar er is nog veel meer waar ik onvoldoende tijd voor heb om te kunnen bekijken. Hier moeten wenog een keer voor terug komen en dan meteen een leuke vakantie aan plakken. Morgen ga ik verder naar het zuiden via het aziatische deel van Turkije. Dus voor nu de groetjes uit Istanbul van Hans.

Theo & Thea

Hoi hans, mooi omschreven en aan het verhaal te merken geniet je volop. Hou vol en blijf genieten dan blijven wij je volgen en genieten van je verhalen.
Alle goeds gewenst van deze kant voor het laatste deel van je avontuur van Theo en Thea.

Martine en Jean

Ha die collega,
Wat een verhalen, geweldig om te lezen en om uit te kijken om zelf daar eens een uitstapje naar te maken.
Hans, volhouden en hou ons op de hoogte.
Groetjes,
Jean

Henri en Tiny

Hallo Hans,
wij hebben van ons Willemien de weblog gekregen om jou verhalen te lezen, nou ik heb ze in een keer allemaal gelezen en ook de reakties van iedereen.
Ik vind het zo knap dat jou oom Giel van 94 jaar dit nog kan lezen en vooral om dan ook nog zo'n goede antwoorden en reakties te schrijven, als hij dit zelf doet, nou petje af hoor.
Maar voor jou ook petje af hoor, al die ontberingen en natuurlijk ook alles wat je ziet dat je dat zo mooi kunt omschrijven.
Nou Hans vanuit Heesch wensen we jou nog een goede fietstijd en alle goeds vanuit heesch.
groetjes Henri en Tiny, enne wij houden het nu in de gaten hoe het je vergaat.
Zonnig weer toegewenst en goede fietspaden.

Oom Giel

Voor Henri en Tiny. Hou je petje maar rustig op, hoor. Maak je geen zorgen, ik doe alles nog zelf. Voor Hans gaan onze petjes af. Het is geweldig wat hij doet. Wie doet het hem na?
Ik ben blij, dat jullie er ook zo van genieten.
Groeten.