in Bucuresti

Hoi Allemaal,

Het bezoek aan het centrum van Bucuresti is een beetje tegengevallen. Doordat vanavond de finale van de UEFA-beker gespeeld wordt tussen Atletico Bilbao en Atletico Madrid is de binnenstad vergeven van de spanjaarden. Smiddags na een uur of 3 kon je het centrum niet meer fatsoenlijk belopen en ben ik maar terug gegaan naar het hostel. Gelukkig was ik al vroeg in het centrum zodat ik toch het grootste gedeelte van de oude stad gezien heb. Het echte oude gedeelte van de stad is voor zulk een grote stad erg klein. De reden is dat er veel in de 2de wereldoorlog is vernietigd , in 1977 is er veel verwoest door een grote aardbeving en Ceausescu heeft veel van de historische gebouwen afgebroken om daar van die vierkante gebouwen op te zetten zoals we veel zien uit het communistische tijdperk. Wat er overblijft zijn een beetje de Patriarhia romana kathedraal , een groot soort van klooster met als middelpunt de kathedraal zelf. Ook deze kerk heeft een rond middenschip met een prachtige kansel. Als blakert van het goud. Dan heb je nog het historisch muzeum, het beursgebouw, de universiteit en het nationaaloperagebouw. Verder zijn er nog een paar kleine kerkjes (uit eind 17de eeuw) en ook is er binnen Bucuresti een oude nederzetting gevonden ten tijden van de romeinen. En dan nog het parlementsgebouw dat pas in 1984 is gebouwd door Ceausescu. Het is een gigantisch complex (Op 2 na het grootste van de wereld) gebouwd in de gotische stijl met veel oog voor detail. Verderstaat het centrum vol met kroegjes en restaurants. Maar nu kun je niet goed een indruk krijgen van de sfeer in deze stad door de spanjaarden en de politie (die zijn ook in grote getalen uitgerukt en staan klaar om in te grijpen. Maar totdat ik weg ging uit het centrum was de sfeer gemoedelijk en hadden ze dan ook geen reden om iets te doen. Morgen ga ik weer verder en ga dus Bucuresti verlaten om weer zuidwaarts te fietsen richting Bulgarije. groetjes uit het iets frissere Bucuresti van Hans

Marc, Wendy, Sophie en Juline

Ha die Pa,
Prachtig om te lezen die verhalen en erg onvoorstelbaar dat de verschillen tussen platteland en stad zo ontzettend groot zijn. Fiets ze en vooral blijven schrijven, zo maken we toch me wat je allemaal beleefd onderweg!
Liefs van ons uit Uden

Magda en Luc.

Ha die Hans, een geweldige rit tot nu toe. je hebt zeker genoten van een dagje rust. We missen eigenlijk wel die slappe klets hier, de radio staat af en toe op HOLLANDIO, maar daar is geen aardigheid aan. Ik (en ook Magda) wensen je nog veel fijne momenten en mooi weer, nog een stukje en je bent er. De batterijen zullen nu wel opgeladen zijn voor het volgende stuk. succes van uit België.