tot orsova

Hoi allemaal,

Gisteren na veel moeite dan toch de grens overgestoken naar Roemenie. Veel moeite omdat de grens dicht was, er werd gestaakt en er was geen douane aanwezig. Er stond een kantoorvrouwtje alles op te houden. Inmiddels stond er al een hele rij. Ik ben maar naar voren gefietst maar ook ik moest wachten. Toen hebik ervanalles bijgehaald van europa is èèn, en van vrije grens oversteken als EEG-lid en zo nog meer. Er werd wel driftig overleg gepleegd en of dat al mijn argumenten ook effect gehad hebben dat weet ik niet maar uiteindelijk kwam er dantoch een douanee die mij toestemming gaf om door te fietsen, de hele lange rij die er nog stond moest wachten. maar ja dit geintje heeft mij toch anderhalf uur gekost en vervolgens kwam mijn eerste echte klim wat ook veel tijd kost. Dit ging over een eerlijke bergrug van 10 km. eerlijk omdat net zoveel geklommen moet worden als gedaald. Het was een zware klus maar ik werd beloond. Ik kwam weer langs de Donau met aan weerszijde hoge bergen. Een prachtig natuurpark dat door subsidie van de eeg in stand gehouden wordt. na dagelang over uitgestrekte vlaktes gefietst te hebben is dit een afwisseling. En als je dan door die dorpjes komt dan begrijp je waar die subsidie voor nodig is. Het is hier een armoedig zootje. veel rotzooi en onafgewerkte huizen, zeer slechte wegen. De doorgaande weg is af en toe goed en af en toe zo slecht dat ik als fietser beter op kan schieten dan de automobilisten. de binnenwegen zijn allemaal onverhard en zeer slecht, dus je zorgt wel dat je niet de verkeerde afslag pakt.De doorgaande weg gaat nog al op en neer dus veel klimwerk en het dalen kan niet zo hard omdat de weg daarvoor te slecht is en ik wil nog wel in het zadel blijven.Veel kleinschalige landbouw waar de boeren zelf nog onkruid verwijderen (hak of schep) , veel ouderemensen lopen krom omdat ze altijd al krom gestaan hebben op het veld. Koeien zie je sporadisch en dan ook nog met een herder erbij. Erkomt opvallend weinig verkeer over de doorgaande weg ,ook omdat de meeste mensen geen auto hebben. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk geformuleerd is maar tot zover is Roemenie een armoedig zootje, misschien dat het verder naar het oosten beter wordt .Gisteren heb ik in een pension geslapen (enigste gast) in Bersazca en nu slaap ik in een pensionnetje in Orsova. Orsova is een iets groter dorp en heeft enkele voorzieningen zoals een winkel en eetgelegenheden., maar in Bersazca was helemaal niks. Ik heb een half uur lopen zoeken naar een onbeveiligde internetverbinding zodat ik toch even kan skype met thuis. Het weer is tot gisterenavond heet geweest. afgelopen nacht heeft het flink geonweerd en nu is het gelukkig een stukje koeler (27 graden), beter fietsweer.

dus tot zover gaat ie goed . groetjes Hans vanuit Roemenie

Reacties

Reacties

Gijs

Gisteren verjaardag van Ans gevierd en Willemien gesproken. Ik vertelde haar dat je mij hebt aangestoken met je mooie verhalen en foto's.
Veel geluk verder en als ik het een beetje kan inschatten begint nu, met slechtere wegen en voorzieningen, het avontuurlijke gedeelte.
Groetjes Gijs en Ans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!