tot novi-sad

Hoi Allemaal,

Ben nu in Novi sad, een grote stad in Servie. Onderweg vanuit budapest veel grindweg gehad, zeker de eerste 40 km . Een heel mooi pad langs de Donau maar verschrikkelijk slecht. Zelfs een crossmoter zou hier niet harder kunnen rijden dan 30 km per uur. Toch waren er snelheidsbeperkingen aangebracht in de vorm van drempels. Maar toch was dit gedeelte heel mooi omdat je vlak langs de Donau fietste en aan de andere kant van het pad stonden allemaal vakantiehuisjes die nu met dat mooie weer allemaal weer bewoond waren. Iedereen was ijverig bezig om alles weer te herstellen na de lange winter. Ook zaten er v eel te vissen en lieten hun vrouw het werk doen. Op dit pad haalde ik een fietsersgroep in die vanuit Budapest een tochtje gingen maken. Iedereen wilde naast mj fietsen om uit te horen waar ik naar toe ging.De warmte nam gedurende de dag wel behoorlijk toe tot zeker een 28 graden. Gelukkig stond er wel wat wind (tegen) zodat het enigszins te houden was. Ik ben deze temperaturen nogniet gewend . Op het laatst kon ik het drinken niet meer aangesleept krijgen. Heb dan ook op de laatste 20 km een halve liter bier tot mij genomen. Dit beviel zeer goed en toen haalde ik bijna zingend het eind. Dat is dus Kalocsa, een stad met een oud centrum waar de kerk het hoogtepunt is. De volgende dag al vroeg vertrokken om de warmte een beetje voor te zijn. veel van de route ging over een fietspad langs de Donau. Nou moet je niet zoveel voorstellen van een fietspad maar dit was eenredelijk grindpad. Een mooie stad met een gezellig centrum waar ik door heen kwam was Baja. Een groot plein met vele terrasjes en een mooie achtergrond met vele schitterende gebouwen.Overal vormt de kerk en omliggende gebouwenwel het hoogtepunt , en dan is het net of je alleen maar kerken op de foto zet. Een stukje verder zou ik volgens de route de Donau over moeten steken met een pontje. Helaas vaarde dit pontje niet meer (of nog niet) waarom was mij niet geheel duidelijk maar volgens mij ging het over een vete tussen de verschillende oevers. Ik stond daar zo te overwegen wat ik zou doen , stopt er een motor langs mij . Hij sprak me aan in het nederlands , een blijk van kennis van uitrustingen. Bleek zelf een belg te zijn die al 2 jaar in Hongarije woonde. Hij vertelde de geschiedenis van het pontje en vertelde ook hoe ik dan weer het beste op de route zou kunnen komen. Hier kon ik deze een paar km afsnijden en toch weer goed op de route uitkomen. Het was warm dus veel drinken , dat had ik van gisteren geleerd. Ik heb het ook wat rustiger aangedaan en nu kwam ik zonder veel problemen in Sombor. De grens overgaanvan Hongarije naar servie iszoals altijd, weinig vragen, geen oogcontact en een stempel en ik kon verder. Eenmaal in Sombor sprak ik een jongeman aan of hij een hotel wist. Hij was eenvreemde in de stadmaar ging het gelijk vragen aan de diverse omstanders. Half Sombor werd er bijgehaald tot ik uiteindelijk een goedkoop hotel had. Vandaag vanui Sombor Naar novisad gefietst . de route ging niet langs de donau omdat die hier veel te veel slingert en dan zou ik te veel km maken om ergens te komen. Wel door kleurrijke dorpjes gekomen en overal kun je vanalles kopen. dus ik hoefde hier geen dorst te lijden.Een paar van die dorpjes met een mooie naam waren Stapa, odzaki , Raskova, Backi-Petrovac en Rumenka, de andere waag ik me niet aan om te noemen.(teweinigkennis van taal) Eenmaal in Novi-sad heb ik een hostel opgezocht waar ik al gelijk vrienden maakte. Er was daar een handbal team van jongens van 12 jaar. Die heb ik allemaal een pen gegeven (heb ik gekregen van mijn collega uit belgie) en voor die pen hebben ze al mijn fietstassen naar boven gebracht. Novi-sad is een grote stad van meer 300000 inwoners met een nog prille geschiedenis. Tot hier is vroeger altijd hongaars gebied geweest en pas eind 19de eeuw is het zich gaan ontwikkelen als belangrijke handelsstad. Veel meer als een gezellig cenrtum heeft het dan ook niet te bieden. aan de andere kant van de donau staat een burcht (viel vroeger onder een andere stad) die wel een geschiedenis heeft van vele eeuwen. (een veldslag tussen de turken tegen hongaren en oostenrijkers werd hier uitgevochten) Vandaag is de temperatuur opgelopen boven de 30 graden . Smeren en drinken is mijn motto,toch kun je niet voorkomen dat er plekken zijn die verbranden, zeker mijn neus is er 1 van, handig om een bril op te zetten maar in de zon is het maar een lastig ding .

Tot op heden is servia een zeer gastvrij land en mijn ervaringen zijn positief. Iedereen roept en stelt vragen , kijkt naar je fiets en uitrusting maar zijn niet vervelend. Ook het weer is mij gunstig gezind. wel heet maar dat heb ik 100 keer liever dan regen en wind. Groetjes uit Servie van Hans

Reacties

Reacties

Theo&Thea

Hoi Hans.

Lekker weer, mooi uitzicht, halve liters en een fiets die heel blijft, wat wil je nog meer. Aan je verhalen te proeven heb je de zwaarste helft achter de rug maar zorg je er wel voor dat je schaduw ook in de tweede helft met regelmaat moet blijven bewegen. Dus veel voorspoed gewenst en pas goed op jezelf want aan de eindstreep wacht wat moois. We blijven je volgen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!