tot Melk (oostenrijk)

Hoi allemaal,

vandaag de eerste zomerse dag sinds de start van mijn tocht. Zelfs smiddags zonder jas kunnen fietsen. Mijn gezicht zal wel een beetje verbrand zijn want het voelt heet aan. Het blijft een vlakke route met hoofdzakelijk grindpad langs de Donau. Een grindpad verhoogt wel het Baxeffect maar daar heb ik eenengeltje voor dus kan ik zonder zorgen over grind fietsen. Onderweg nog een paar schitterende steden bezocht . vooral Straubing was echt mooi , ik dacht nog bijna mooier als Regensburg. Maar straubing heeft een geschiedenis die terug loopt tot ongeveer 900 jaar na christus. De meeste bestaande oudheidkundige gebouwen stammen uit de 12 en 13 de eeuw. En je kijkt je ogen uit. Ook Bogen en Deggendorf hebben een vergelijkbaar centrum. Ook hier met diverse kerken en anderen mooie gebouwen uit de 13de eeuw of eerder. Deze stadjes bruisen van het leven met een marktplein waar van alles te doen is en waar je moeite hebt om weer weg te gaan zo gezellig is het daar. Die duitsers weten wel wat leven is. Nu ben ik op een camping in Irring , een 15 km voor Passau. De camping is net weer open, ik kan douche maar verder is alles dicht. Het is er vredig , ver weg van de snelweg met hoofdzakelijk alleen geluiden van de natuur. Je kan ook gemakkelijk buiten blijven zitten zonder drie jassen en een trui.

Mijn tocht gaat verder via Passau. Een mooie stad , niet zo mooi als regensburg maar toch moet je dit gezien hebben. Daarna langs de Donau verder gefietst aan de duitse kant. Eenmaal in Jochenstein de grens overgestoken naar oostenrijk . Veel zie je er niet van omdat je op een fietspad zit. Dit pad wordt hier het smokkelaarspad genoemd. Verder langs de Donau tot je niet meer verder kunt , dan houdt het fietspad op en moet je oversteken. Erligt daar een pontje en door op de gong te slaan komt er een visser(boer) uit een boerderij die je dan overzet. En aan de andere kant gaat het pad dan verder. Gelukkig had ik de wind in de rug en schoot het lekker op. Heel lang gefietst zonder ook maar een dorpje te zien wel af en toe een huisje in de middle off nowere. Alleen met de Donau en aan de andere kant een hoge berg dus je hebt geen andere keus dan door te fietsen. Veel kabbelende riviertjes die uit de bergen komen in de Donau . en heel veel ganzen , zwanen en eenden. Heel af en toe wordt de Donau bevaren door een vrachtschip of bij uitzondering een plezierjacht. Dat is heel anders dan op de rijn waar eigenlijk constant gevaren wordt. De volgende grote stad is Linz. Een drukke stad met een mooi centrum met vele mooie gebouwen, zoals een kathedraal, raadhuis end. Maar geen echte gezellige stad. Het is meer een industriestad met veel kantoorruimte . In het centrum reden veel trams en bussen zodat er ook geen spraken was van echte rust. Uiteindelijk doorgefietst naar de camping die net buiten Linz lag.

Het blijft vlak maar de hoge bergen met sneeuw heb ik op een grote afstand gezien, en wat is dat toch een schitterend gezicht. Die enorme bergtoppen die boven alles uitsteken en waar je bij hoopt dat je daar niet overheen hoeft. In Oostenrijk heb je ook diverse plaatsjes die prachtig zijn. Allemaal hebben ze wel iets bijzonders, ook Enns waar ik ontbeten heb bij de bakker, heeft een prachtig oud centrum . Het plein in het midden met daaromheen diverse oude gebouwen , doet wel gezellig aan. Een stuk verder begon mijn versnelling over te slaan , eerst wist ik niet goed waar het aan lag maar na goed bestuderen bleek de 'versnellingsbak' naar de knoppen te zijn. Alleen in de hoogste versnelling kon je nog vat krijgen op de ketting. Dus dan maar naar de fietsenmaker. Gelukkig was de fietsenmaker niet ver weg maar deze was tot 12 uur open en het was half twaalf. Mijn overredingkracht en mijn lieve uitstraling hebben de man uiteindelijk overgehaald om heel het spul te vervangen. Na een uur stond ik buiten en alles functioneerde weer als normaal. Dus ik gelukkig ondanks dat het een rib uit mijn lijf koste maar ja anders is het einde oefening. Al van heel ver zie je een gigantisch klooster op de top van een berg liggen. De stad Melk is daar helemaal tegenaan gebouwd , Het is wel een oud geheel maar zonder dat klooster is het als elk stad in deze omgeving. Het Klooster stamt al uit de 11 de eeuw en is verschillende keren gerestaureerd na vernielingen in diverse oorlogen. Het is nog steeds functioneel als abdij. Ik ben nu op een camping net buiten Melk. Het is schitterend weer , de fiets is weer gemaakt en de tent is weer droog. Ik heb dus weer goede moed. Even was die op een laag pitje. De laatste dagen ook veel regen gehad (Bram jou wens is nog niet uitgekomen) maar gelukkig wel vaak de wind in de rug

groetjes Hans

Reacties

Reacties

Jean

Hans, de moet niet laten zakken. je bent goed op dreef laat ze daar maar eens een Holands poepie ruiken. We bewonderen met zen allen de mooie fotoos. Schiet er maar op los.
Groetjes,
Jean

Frank

chapeau Hans, het lijkt er op dat je de eerste 1000km er ongeveer op hebt zitten.
Hoop dat het weer je nu goed gezind is en dat je de wind flink in de rug krijgt.
Geniet van je reisverhalen en foto's. Het ga je goed.

Groeten Frank en Linda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!