tot Tel aviv

Hoi Allemaal,

Ben vanuit Cyprus overgevlogen naar Israel. Veel problemen heeft dat niet opgeleverd alleen de fiets door de douane was wel een kunststuk. Allereerst moest de fiets op de kofferscan maar dat paste niet dus werd er de baas bij geroepen, die op zijn beurt vele tefefoontjes pleegde. Na lang wachten kwam uiteindelijk een man met een hond. Mijn fiets werd grondig besnuffeld en veilig bevonden waarop we eindelijkdoor de douane konden. In israel waren helemaal geen problemen. De douanee was oprecht geinteresseerd naar de fietstocht meestal zeggen ze niet veel. Eenmaal in Israel en na het opbouwen van mijn fiets opweg naar Te aviv. doordat er maar een weg was om het vliegveld te verlaten word je automatisch naar de autosnelwag geleid. Ik had dus geen keus dan de snelweg te volgen tot de eerste afslag ongeveer 12 km verder. Geen politie gezien maar toch voel je je niet op je gemak. Eenmaal in telaviv zijn de meeste wegen voorzien van een fietspad zodat het redelijk veilig fietsen is. Telaviv is de tweede grootste stad van israel (400.000 inw.) en met de omliggende gemeentes er bij geteld ongeveer 3.2 milj. Telaviv is samen gevoegd met Jaffa (oudste havenstad uit de geschiedenis). Jaffa (in de bijbel joppe genoemd) wordt al als havenstad genoemd voor aanvoer van hout voor de tempel van Salomo gebouwd ongeveer 1000 jaar voor chr. Jaffa is ook een bezienswaardigheid met vele oude gebouwen en kleine straatjes waar het één grote tweedehandsmarkt is. Telavivis ontstaan als emigratiedorp van russische joden aan het eind van de 19de eeuw. Het mooiste is het strand met de prachtige boulevard waar vele eet en drink gelegenheden zijn. Stukken zandstrand wordt afgewisseld door rotsen welke afgezet zijn voor zwemmen. Wat nog meer opvalt is de beveiliging. Bijna elke bar of restaurant heeft zijn eigen beveiliging waar je op de rekening ook een extra bijdrage voor moet betalen. Dus beveiliging is hier big business. Al vele malen is mijn heuptasje gecontroleerd op gevaarlijke wapens alsof je een gevaarlijke crimineel bent . Ik ben ook even naar het Rabin Memorial geweest. Daar waar hij in 1995 vermoord werd staat een gedenkteken met een uitleg van wat er precies gebeurt is. Dit is wel indrukwekkend en heeft ook weer een flinke draai gegeven aan de geschiedenis van Israel. zondag ga ik naar Jeruzalem, het einde van mijn fietstocht. Dus tot dan , groetjes uit het warme Telaviv van Hans

Reacties

Reacties

Jean

Hans,

Wat een verhalen.
Ik weet zeker, wanneer je terug bent op jou werkplek dat we nog lang naar jou verhalen mogen luisteren.
Je bent er bijna. Geniet samen met Willemien de welverdiende vakantie. Dat heb je zeker verdiend. Ook Willemien zo helemaal alleen in haar uppie. Ik ben blij voor jou buren in NL ha ha. Doe het wat rustig aan in Jeruzalem, geen gekke dingen in dat tentje he. Groetjes, en Hans ne dikke duim.
Martine en Jean

André Langens

Diepe bewondering voor de fietstocht die je bijna volbracht hebt. Je vele verhalen en foto's heb ik met aandacht gelezen en daarbij geprobeerd me in te beelden wat dat betekent voor iemand die al zolang alleen deze tocht onderneemt. Moet je, kan niet anders, je diep van binnen raken en je onuitwisbare herinneringen opleveren. Bijzondere man met een bijzondere expeditie. Shalom

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!