cyprus

hoi allemaal,

Laatste keer vanuit Cyprus. Het valt niet mee om je hier bezig te houden, alles is er op gericht om iedereen in een leuke zonvakantie te voorzien met zonnebaden , eten en drinken. Die twee laatste zie ik wel zitten maar het eerste is aan mij niet besteed. Dus veel wandelen en fietsen in de omgeving en op tijd mijn pilsje. Op maandag was het hier een nationale feestdag dus alle winkels zijn gesloten en het is overal hartstikke druk, schijnbaar heeft iedereen vrij. Ik ben langs het strand af naar het noorden gefietst maar het is daar een en al hotel en cafe/restaurant of iets wat met toerisme te maken heeft.Als je dus iets van Cyprus wilt zien moet je het binnenland in fietsenmaar dan zit je ook gelijk in de bergen. Larnaca is een heel oude stad , gaat al 13 eeuwen voor christus terug in de tijd. Er zijn nog grote afgravingen van de oude stad (Kition) uit de tijd van de Persen , egyptenaren en later van de grieken en uiteindelijk van de romeinen. Naast deze afgravingen is er het nationaal museum wat vele stukken heeft uit die tijd van kleine sieraden tot grote kruiken en van kleine afbeelding tot grote standbeelden. Ook staat er een grote kerk uit de 9de eeuw (De cathedraal van Lazerus) die volgens de overlevering gebouwd is ter nagedachtenis aan de apostel Lazerus die hier bisschop is geweest na gevlucht te zijn voor christen vervolging door de romeinen. Larnaca is in de huidige tijd de 3de stad van Cyprus met ongeveer 90.000 inw en heeft een klein haventje wat eigenlijk meer voor toerisme leeft dan voor aanvoer van goederen. Het had een olieraffinaderij maar die is verkocht voor opnamens van de film waterworld en is zinsdien alleen in gebruik voor olie opslag.Tot en met woensdag is hier in Larnaca het festival aan de gang. Festival is een groot woord , het is meer een kermis met heel veel gok faciliteiten en met twee podiums. Op de podiums worden allerlei locale zang en dans groepen losgelaten die hun bijdrage leveren. Tot op heden heb ik nog maar 1 leuke dansgroep gezien diediverse leuke griekse dansen lieten zien. Voor de rest zijn het veel jeugdige dans of muziekgroepen of individueel. Gisteren stonden een reeks van oude mannen op een blokfluit griekse muziek ten gehore te brengen. Nou even is dat wel leuk maar niet heel lang. Maar ja bij gebrek aan beter ben ik misschien wel één van de trouwste bezoekers van het festival, op je kamer zitten is ook niet alles. Donderdag morgen ga ik naar Israel om mijn tocht af te maken. Groetjes uit het warme Cyprus.