tot Bursa (turkije)

Hoi allemaal,

Na de zware rustdag zijn we weer op weg richting het zuiden. Eerst met de pont de bosforus overgestoken, dat ging wel gemakkelijk. Toen in het aziatische gedeelte van Istanbul heb ik maar een stuk gelopen want als fietser kwam ik er niet tussen. Sjonge wat een verkeer, enweinig regelsen een getoeter van je jewelste. een vluchtstrook gaqf mij de kans om op te stappen. Ik heb mijn route een beetje verlegd richting de kust in de hoop dat het minder hectisch en minder druk zou zijn. Ik had het dus mis maar er lag voor een gedeelte een fietspad langs zodat het toch veiliger was. Istanbul is een stad van naar schatting 16 miljoen mensen , dus je begrijpt wel dat dit een heksenketel moet zijn. Maar toch uiteindelijk bij de volgende pont aangekomen die mij over de baai van Marmara moet brengen. Dis is een heel eind, je kan het andere eind net zien. Heb dan ook lang op de boot gezeten. De andere kant was het een stuk rustiger. En ik was dus al vlug in Yalova waar ik de nacht gepland heb. Yalova is een hele grote stad maar ik heb er weinig van gezien. Ik was net binnen toen het vreselijk begon te onweren waarbij alle straten blank kwamen te staan. Het heeft nog tot laat in de avond geregend, dus was ik gekluisterd aan het hotel. Maar vanmorgen scheen de zon weer. Vandaag het binnenland in. Vanaf Istanbul was het redelijk vlak maar nu moest ik de bergen in. Wel een schitterende omgeving met heel veel vergezichten. In Gemlik kom je dicht langs de Marmara zee. Omdat je dan heel hoog zit kijk je zo mooi over de baai heen , net een ansichtkaart. Vandaag ben ik tot Bursa gekomen. Een grote stad die zo half tegen een berg gebouwd is . De stad heeft 1,2 miljoen inwoners en veel industrie, vooral textiel. De kleding op de markt (heel het centrum is een blijvende markt) is dan ook spotgoedkoop. Ook de veelzijdigheid aan kledij is groot, dus voor ieder wat wils. De geschiedenis van de stad gaat terug tot voor onze jaartaelling. De moskee, enkele mausoleums en de universiteit zijn schtitterd om te zien maar voor de rest is het een drukke bedoeling. In het centrum kon je over de koppen lopen. Wat wel opvalt is dat er heel veel jongere zijn, deels natuurlijk door de universiteit. Engels wordt er nauwelijks gesproken, dus als ik iets wil eten moet het ook in plaatjes uitgebeeld zijn anders krijg ik niks op mijn bord. Er wordt wel vaak een hoofddoek gedragen maar voor de rest lopen ze er net zo bij als bij ons. De burka`s kun je op 1 hand tellen . De dames gaan wel allemaal netjes en degelijk gekleed , (heel anders dan in Bulgarije en Roemenie). Onderweg zie je wat geitenhoeders maar voor de rest is het een economisch welvarend deel van het land. Hoe het verder het binnenland in is zie ik morgen. Groetjes uit Turkije van Hans

Reacties

Reacties

Magda van Luc ( Van der Wielen )

Wat een janboel in Istanbul! :-)
Het zijn prachtige verhalen,Hans.
Ik kan me er direct een beeld bij vormen bij hetgeen je allemaal neerpent. (ahum, typt). Gewoonweg schitterend!
Ik moet je toch bewonderen, hoor. Helemaal in je eentje in dit grote avontuur op je stalen ros.
Hopelijk zijn de weergoden je de komende dagen en weken nog gunstig gezind, en mag je van alle tegenslagen gespaard blijven! Geniet nog van je fietstochtje naar Jeruzalem! Toi, toi, Hans!!

Magda

Helma

Hoi Hans
Wat een mooie fietstocht ben je aan het maken.
Zoveel landen waar je door heen gaat,al die mooie indrukken die je hier door meekrijgt van verschillende culturen,landschappen,gebouwen en nog veel meer.
We genieten gelukkig een beetje met je mee door je geweldige verhalen en prachtige foto s.
Ga zo door en we wensen je nog veel fietsplezier en goed weer de rest van je reis.
Groetjes Cor Helma Christa Linda

yusuf

Dag Hans
ik heb grote respect gekregen voor jou enorme fiets lust en doorzettings vermogen .
aangezien ik zelf al na 20 km fietsen er behoorlijk afgetakeld er vanaf kom.
ik zou zeggen zet hem op en geniet maar van het
zeer grote en afwisselende landschap wat je nog tegemoet gaat komen.
groetjes Yusuf

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!