tot Burgas

hoi allemaal,

Vandaageen hele mooie route gehad, eerst naar Albena omdat rechtstreeks naar Varna (korter) niet mocht met de fiets. Deze ging dwars door de bergen dat maakt het wel zwaar maar o zo mooi. Schitterende vergezichten en prachtige afdalingen, maar ook zware en lange beklimmingen. Ik voel wel dat ik een stuk sterker geworden ben en niet zo vaak meer van de fiets af hoef om te duwen. En dan ,boven op een berg zie je in de verte de zwarte zee. Die hebben we nog nooit gezien laat staan aangeraakt. Prachtige panorama`s gaan en komen terwijl ik zo naar het zuiden fiets van albena naar Varna. Eenmaal in Varna stop ik even om bij te komen van de zware beklimmingen. Varna is een zeer grote stad van 350.000 inwoners en is nu zeer gericht op het toerisme. Het heeft ook veel te bieden gezien de mooie ligging aan de zwarte zee maar ook vanwege zijn historische achtergrond. Er is nog een badhuis dat herinnert aan de romeinen daarnaast zijn er nog verschillende monumenten die de rumoerige geschiedenis van de stad beschrijven. Naast romeinen hebben ook de grieken en de turken hier gezeten. Tussen 1949 en 1956 had de stad de naam Stalin gekregen ter ere van stalins 70ste verjaardag. Varna is dus echt wel de moeite waard om een bezoekje te brengen. Net buiten de stad moet je een gigantisch brug over om het havengebied over te steken. Eigenlijk mocht ik er niet op maar heb dat toch gedaan, ik vond dat omfietsen hier geen optie was. Heb ook geen problemen gehad. Net buiten Varna heb ik de tijd van mijn leven gehad. Niet vanwege het fietsen maar vanwege de prostituee`s die langs de kanten stonden. Ze wilden allemaal mee op de stang van mijn fiets. En aangezien ik al moeite genoeg had om mijn fiets vooruit te krijgen ben ik niet op het aanbod van de diverse mooie meisjes ingegaan. Maar het was wel een afwisseling op de zware arbeid. Uiteindelijk ben ik in Byala aangekomen waar ik overnacht heb. de volgende dag verder naar Burgas. Het begon al gelijk goed door meteen een paar flinke bergen te moeten beklimmen. Maar wat is het mooi onderweg, heel veel groen, veel mooie vergezichten en na de beklimming elke keer de beloning, de afdaling. Ik word steeds brutaler in het afdalen en durf de snelheid op te laten lopen tot 50 km/uur (met volle bepakking). Wij klagen ooit over een rupsenplaag, nou hier heb ik een eiken bos gezien met bijna geen blad meer allemaal opgevreten door de rupsen, het stikte ervan. Als je dan weer uit de bergen komt en uitzicht hebt over de zwarte zee dan vergeet je al je pijntjes , zo mooi. De stadjes zijn allemaal puur gericht op toerisme. Niks als hotels, restaurants, resorts , gokhuizen en ander recreatie mogelijkheden. Er wordt nog volop gebouwd om nog meer toeristen hierheen te halen. Ook Burgas( 200.000 inw.)(het stadje waar onze Ronnie een vakantie doorgebracht heeft) is een en al toerisme. Toch heeft het stadje meer te bieden. Ook hier zijn nog diverse overblijfselen uit de romeinse tijd . In het centrum liggen nog stukken die dateren ongeveer 2 eeuwen voor Christus. Bulgarije heeft lang onder invloed van het Ottomaanse rijk (Turkse dynastie)gestaan waar je nog veel van terug vind hier in Burgas. Ik heb vanmiddag een beetje rond gelopen door het centrum en langs het strand op advies van onze ronnie, en ik moet zeggen dat ik daar geen spijt van heb , het is een mooie stad.

Weer 2 heerlijke fietsdagen gehadmet fijne temperaturen (25 gr.), de kou van de eerste weken is helemaal vergeten.dan rest mij alleen nog de groetjes uit Bulgarije van Hans.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!