tot Dobrich

hoi alemaal,

slecht geslapen door de herrie die de voetbalans maakte, maar uiteindelijk toch op de fiets om de tocht voort te zetten.Bucuresti uitfietsen was best gevaarlijk met al dat verkeer. maar als je dan eenmaal buiten de bebouwde kom bent dan neemt het verkeer rap af. een stuk naar het zuidentoch wat grootschaligere landbouw. Hier wordt vooral mais, diverse soorten koren en zonnebloemen gekweekt. Wel had ik een straffe wind van voren. Hier ben ik ook door een stuk zeer mooi bos gefietst. Zo mooi en rustig met alleen maar vogelzang en je eigen gehijg van de eenzame fietser die kromgebogen over het stuur de wind trotseerd. Dat is puur genot ,een beetje vergelijkbaar met een koud pilsje op een warme augustusavond na een zware dag op het werk. Eenmaal weer langs de donau gaat het weer naar het oosten tot aan Calarasi . Hier eindigt voor mij de donauroute en ga ik verder naar het zuiden richting turkije. De Donau die mij toch vanuit Duitsland begeleidde en vele mooie panorama`s heeft laten zien. Ik ben de Donau overgestoken met een pont en naar silistra (bulgarije)gefietst waar ik een hotel genomen heb. Het stadje Silistra (50000 inwoners)heeft een heel oude geschiedenis. Door zijn ligging is deze hoek altijd gebruikt als verdedigingslinie , de stadsmuren stammen al uit begin 6de eeuw en zijn als monument voor iedereen zichtbaar. Alles staat netjesbeschreven maar helaas kun je met de woorden al niks doen laat staan de taal.Dit Cyrillisch geschrift heefteen heel ander alfabeten heeftin Bulgarije zijn oorsprong. Wordt ook in griekenland maar vooral in rusland gebruikt. Tot op heden heb ik overwegende vlakke routes gehad (op een paar klimmetjes na) maar vanaf nu wordt het vlakke verlaten en zullen er steeds meer bergen komen. Nu slaap ik in Dobrich(90.000 inw.)een stad inoostBulgarije.Ook hier gaat de geschiedenis terug naar het begin van onze jaartelling.Heel hoog waren de heuvels niet maar ze bleven wel constant komen wat heel veel kracht kost. Je merkt het verschil tussen Roemenie en Bulgarije meteen. In Bulgarije is mijn inziens veel beter ontwikkeld. Veel betere wegen waarbij ook de binnenwegen goed zijn(Wordt er wel gelijk veel harder gereden), moderne landbouw werktuigen en veel grootschalige landbouw. Tussen Silistra en Dobrich heb ik stuk of 4 van die gigantische vee boerderijen gezien , volgens mij nog uit het communistische tijd, die nog goed onderhouden zijn en nog volledig functioneel.

Het weer is de laatste dagen geweldig, rond de 25 graden en een wind die een beetje afkoeld. dus hij gaat nog goed. Groetjes uit het warme Bulgarije van Hans

Reacties

Reacties

oom Giel

Hans, wat zit ik met je mee te genieten en vooral mee te fietsen als ik zo je verhalen lees. Geweldig! Het begint al flink voor je op te schieten. Voor ons zijn je verhalen ook nog zeer leerzaam, want je leest 'dingen' waarvan je nog nooit gehoord hebt. Dus: doorgaan en volhouden. Ik vind het prachtig.
Groeten van ons allemaal. We leven allemaal mee.

Leo & Jeanne van Orsouw Heesakkers

Hoi Hans,

Wij vinden het geweldig om je verhalen te lezen, en zijn best wel jaloers.
Jij doet het gewoon, wij gaan eerst maar eens de fietsvierdaagse fietsen in Drenthe. Wat een reis, je verteld mooi over die landen waar je doorheen fietst en wat je allemaal ziet. Volhouden Hans, en wij genieten van jou verslagen. Groeten van de hele Fam Heesakkers uit Heesch

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!