tot Bela Crkva

hoi allemaal

De route naar Belgradowas een beetje gelijk aan gisteren. Hoofdzakelijk vlak , verschillende van die gezellige dorpjes( Gelukkig zodat ik toch genoeg drinken kon kopen) , ook nog een melkfabriek en uiteindelijk Belgrado (beograd). Het oude centrum van Belgrado bestaat uit (hoe kan het ook anders) een gigantische burcht aan het eind van het centrum dat gevestigd is boven op een heuvel. Het overziet de gehele regio waaronder de Donau. Vlak bij staat de cathedraal die een iets andere vorm heeft dan gebruikelijk. Het binnenschip is rond en heeft prachtige glas in lood ramen. Vele gebouwen zijn opgebouwd in degotische stijl. Ook nog noemenswaardig is het oude regeringsgebouw dat ook opgebouwd in deze stijl. Bij toeval kwam ik bij het voormalig hoofdkwartier van het leger uit , wat in functie was voor de bombardementen in de kosovo oorlog . Het lag er nog bij alsof het gisteren gebombardeerdwas. (ik heb dit gevraagd aan een militair die daar stond te kijken Hij vertelde ook dat zijn beste vriend daarbij omgekomen was). Om Belgrado binnen te komen met de fiets was niet eenvoudig. De fiets was verboden op de weg en het beschikbare fietspad had meer weg van een open stal met roosters. Op het fietspad stonden vaak auto`s, putdeksels ontbraken soms, hoge stoepranden aan het eind en begin en soms werd het fietspad tot max 0.5 mtr breed, wat dus voor mij niet genoeg is. De weg was geen optie in de stad vanwege het drukke verkeer, en ze rijden door hoor, er stopt niemand. Ik moest hieroverheen omdat dit detoegang en brug overde donau anders kon je Belgrado niet in.Dit fietspad moest ik dus ook hebben om Belgrado uit te komen vanmorgen. Maar op tijd lopen is ook een optie om ergens veilig te komen. Ook vandaag is de route overwegend vlak alleen het laatste stuk ging door een natuurgebied en dat was een beetje gelijk aan veluwe. Veel bos en heide , een langzaam golvend gebied, een aardigheid om daar te fietsen. En redelijk koel ten opzichten van de rest van de route. Want wat is het ontzettend heet. Gisteren toen ik Belgrado aankwam moest ik met 2 liter koud bier afblussen om weer een beetje bij te komen. Vandaag is het ook heel heet maar nu was ik eerder weg zodat ik de warmte voor ben. Ook de Servie-ers puffen en zijn dit duidelijk ook niet gewend. Vorige week was het hier ook nog heel fris. Om even aan te geven dat hier in het verkeer opgelet moet worden , je zou er bang van worden.Onderweg heb ik over een weg gefietst die binnen 8km, 17 foto`s van omgekomen mensen liet zien. (alleen dit stuk geteld, maar het is minstens de laatste 200 km)Ik heb het gevraagd in het hostel en zijgaven als antwoord dat het vaak jonge jongens waren die ontzettend hard reden en altijd inhalen waardoor het fout gaat. (maar ik heb ook echtparen en ouderen tussen de grafzerkjes gezien) < Gewoon om bang van te worden. Ik ben nu in een zimmer-frei bij een oud dametje, dat een kamertje verhuurt om wat bij te verdienen, in Bela Crkva. Het vrouwtje verstaat geen woord engels maar begrijpt alles wat ik bedoel. De kosten zijn omgerekend ongeveer 6 euro dus dit is wel te overzien. Het stadje stelt niet veel voor maar is zeer toeristisch omdat het vele kleine meertjes heeft met heel veel recreatie en daar kennen ze hier ook wat van. Toen ik met de fiets het stadje in reed ben ik door 4 mensen aangesproken die een prive kamer wilde verhuren. Dus om ergens onderdak te krijgen is hier geen probleem. Morgen ga ik de grens over naar roemenie. Ik ben benieuwd wat mijdat brengt. dit is opnieuw een stap in het duister (o god I love it') So far so good. groetjes Hans vanuit Servie

Reacties

Reacties

Marc, Wendy, Sophie en Juline

O god I know you love it! Wat bijzonder dat Servie zo veel gastvrijheid heeft gebracht, mijn gevoel bij Servie was ongeveer hetzelfde als wat je voor Slowakije beschreef. Ben ook benieuwd hoe het je in Roemenie vergaat. Ik hoop dat je de schöne blaue Donau nog niet moe ben met alle mooie uitzichten en burchten die je tegenkomt.... We skypen snel weer en een hele dikke kus van ons uit Uden

roel (broertje van bram)

leuk hans zo'n fietstocht. ze zijn wel gastvrij en 6 euro voor een kamer is nie duur. het warmte verschil is volgens mij het ergste. veel succes nog fiets ze.
groeten vanuit uden

Frank B

Blij te lezen dat het goed met je gaat. Hoop dat het engeltje je heeft behoed voor het baxeffect.
Keep on biking.

Frank

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!